تاریخچه دستگاه حضورغیاب

تاریخچه دستگاه حضورغیاب

اگر بخواهیم در خصوص تاریخچه دستگاه حضور غیاب و زمان پیدایش آن صحبت کنیم باید برگردیم به اواخر قرن 19 میلادی که در کشور های آمریکایی و اروپایی نیاز به یک دستگاه که بتوانند به وسیله آن تردد افراد را ثبت و کنترل کنند به شدت حس می شد. در آن زمان ها بسیاری از کارخانه ها و شرکت های بزرگ در حال جذب نیروی کار بودند، با این کار تعداد نیروی فعال در هر مجموعه رو به افزایش بود به همین دلیل باید عده ای از مسئولین وظیفه کنترل و نظارت بر عملکرد پرسنل، ساعت ورود و خروج، میزان مرخصی ها و … سایر کارمندان را بررسی می کردند تا بتوانند کارآمدی هر یک را تایید یا رد کنند و در آخر هر ماه متناسب با عملکرد وی حقوق و دستمزدش را پرداخت کنند.

قبل از اختراع دستگاه حضور غیاب حراست هر مجموعه باید ساعت رفت و آمد هر یک از پرسنل را به طور دستی ثبت می کرد که روش مطمئنی نبود چرا که امکان داشت فردی که مسئولیت ثبت ساعت ها را بر عهده داشت رفاقت و صمیمیت خود را وارد کار کند و برای دوستان خود ساعات بیشتری را ثبت کند از طرفی احتمال خطا در آن بسیار بالا بود اما با اختراع دستگاه حضور غیاب احتمال خطا و دروغ در آن تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. اختراع دستگاه حضور غیاب کمک شایانی به سازمان کرد چرا که با استفاده از آن مدیران و مسئولین نظارتی هر مجموعه توانستند میزان عملکرد هر شخص را بر حسب میزان حضور وی در مجموعه بررسی کنند و راندمان هر کس را با توجه به توانایی های فردی او بررسی کنند.

آشنایی با اولین دستگاه حضور غیاب

اولین دستگاه حضور غیابی که به دست بشر ساخته شد مربوط به سال 1894 می شود. این دستگاه به صورت کارتی بود به همین دلیل آن را دستگاه حضور غیاب کارتی ورچستر نام گذاری شد. مخترع این دستگاه یعنی آقای دانیل ام کویر برای ساخت آن از یک ساعت و تعدادی کاغذ مقوایی برای ثبت دقیق ساعت ورود و خروج پرسنل در آن استفاده کرد. این کاغذ های مستطیلی باید به تعداد پرسنل در دستگاه گذاشته شوند به عنوان مثال برای 100 نفر نیاز به 100 عدد کاغذ بود. نحوی ساز و کار اولین دستگاه حضور غیاب به این صورت بود که  با ورود و خروج هر یک از کارکنان باید دسته اهرمی متصل به دستگاه را فشار می دادند تا ساعت دقیق تردد آن ها بر روی کارت یا همان کاغذ ثبت شود.

انواع دستگاه حضور غیاب

با گذشت زمان و پیشرفت تلکولوژی این دستگاه ها هم شکل پیشرفته تری به خود گرفتند به طوری که دستگاه های نسل جدید دارای امنیت و خطای کمتری هستند. بسیاری از سازمان ها و مجموعه ها به دنبال دستگاهی برای ثبت تردد و ورود و خروج پرسنل خود هستند که دقت و امنیت بالا تری داشته باشد.

1- دستگاه حضور غیاب کارتی

دستگاه حضور غیاب کارتی خود دارای 2 مدل تماسی و غیر تماسی است. در مدل تماسی کارت باید با دستگاه تماس داشته باشد اما در مدل غیر تماسی فقط کافی است که کارت را در مجارت دستگاه قرار دهید تا سیستم دستگاه بتواند با استفاده از امواج رادیویی موج کارت را خوانده و ورود و خروج پرسنل مربوطه را ثبت کند.

2- دستگاه حضور غیاب بیومتریک

دستگاه های حضور غیاب بیومتریک با استفاده از اجزای بدن هر فرد که به طور مجزا برای او است می تواند ورود و خروج او را ثبت کرد. رایج ترین روشی که برای ثبت ورود و خروج استفاده می شود ثبت اثر انگشت و یا تشخیص چهره رایج ترین روش هایی هستند که  برای استفاده از دستگاه های حضور غیاب مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید دستگاه حضور غیاب

امروزه دستگاه های حضورغیاب زیادی در بازار وجود دارد که هرکدام مزایا و معایبی دارد اولین موردی که باید در خرید یک دستگاه حضورغیاب به آن توجه شود بودجه سازمان شما می باشد. شما با توجه به بودجه ای که دارید دستگاه های حضورغیاب ساخت داخل و خارج ازکشور، امکاناتی مانند تشخیص عنبیه، تشخیص چهره، اثر انگشت، RFID و … خریداری کنید و حتی بر روی گیت کنترل تردد خود نصب کنید.

یکی از مواردی که در خرید دستگاه های حضورغیاب اهمیت وجود دارد انتخاب فروشنده های مناسب می باشد. شرکت هایی که خود واردکننده می باشند قیمت های مناسب تری دارند که برای یافتن آنها می توان با چک کردن سامانه رسمیو و مشاهده ارز های دریافتی آنها قابل بررسی می باشد.

اطلاعات تماس