راهکار های کنترل تردد در سازمان های بزرگ

راهکار های کنترل تردد در سازمان های بزرگ

هر مجموعه یا سازمانی برای ایجاد حس امنیت در کارمندان و مراقبت از جان و مال آن نیاز به یک واحدی تحت عنوان واحد حراست نیاز دارد تا کنترل افراد مجاز و غیر مجاز را رصد کند و از ورود افراد غیر مجاز بدون هماهنگی جلوگیری نمایند. وجود این واحد و اهمیت آن مانند وجود قلب در بدن انسان است همان قدر مهم و همان قدر ضروری… البته که اهمیت واحد حراست در سازمان ها بزرگ به مراتب بیشتر از مجموعه هایی با تعداد کارکنان کمتر است چرا که با بزرگ تر شدن یک مجموعه رفت و آمد ها و حساسیت ها بیشتر می شود در نتیجه کنترل این رفت و آمد ها و ایجاد یک فضای امن به مراتب سخت تر خواهد بود.

به طور کلی حراست یا به معنای لغوی آن پاسداری وظیفه ای بسیار سنگین و خطیری است که افراد منتخب باید از حساسیت های این شغل آگاه باشند تا بتوانند وظایف محوله را به خوبی اجرا نمایند. ما در این مقاله سعی داریم شما را با بخش حراست و وظایف این افراد در حین خدمت آشنا کنیم و از راهکار های مدرنی که امروزه سازمان های بزرگ برای بخش حراست خود استفاده می کنند نام ببریم. همگام شدن با جدید ترین متد های روز دنیا به شما کمک می کند ضمن حفظ منابع مالی خود، سازمانی منظم با ساختاری یکپارچه برای خود ترتیب دهید. در ادامه به بررسی برخی از وظایف بخش حراست در سازمان های بزرگ اشاره خواهیم کرد و راهکار های نوینی که برای آن در نظر داریم را نیز خدمتتان معرفی می کنیم پس اگر شما هم به عنوان مدیر یک سازمان بزرگ ایجاد امنیت و نظم در سازمان برای تان دغدغه است با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

وظایف بخش حراست چیست؟

در وهله اول باید بدانید که بخش حراست هر سازمان چشم و گوش مدیریت هستند به طوری که لیست کار های خود را به طور مستقیم باید از مدیر مجموعه دریافت کنند تا بتوانند در جهت تحقق اهداف سازمان قدم بردارند. از آن جایی که هر شرکت یا سازمانی بخشی از جامعه محسوب می شود، افراد بخش حراست با حفظ سلامت اداره خود به حفظ سلامت جامعه نیز کمک می کنند. به همین جهت ایجاد یک فضای امن و در عین حال صمیمی در سازمان های بزرگ کار بسیار سختی است. این نکته خالی از لطف نیست که هر فرد یا کارمندی که در یک سازمان و یا مجموعه ای مشغول به فعالیت است علاوه بر آن که نیاز به امنیت دارد باید صمیمیت و آرامش را نیز از محیط کاری خود دریافت کند تا بتواند با روحیه بهتری کار کند. شما به عنوان مدیر یک سازمان بزرگ با تعداد کارمند های زیاد باید به این نکته نیز توجه نمایید که ضمن کنترل تردد پرسنل خود، جوی آرام و صمیمی در سازمان حاکم کنید تا راندمان کاری افراد بالا رفته و در پی آن تحقق اهداف سازمان زودتر میسر شود.

توجه داشته باشید که بخش حراست سازمان ها باید با تخلفات صورت گرفته در مجموعه برخورد جدی و قاطعانه ای داشته باشد تا از بروز فساد های بزرگ تر در سیستم اداری جلوگیری شود. برقراری نظم و امنیت برای پرسنل در سازمان های بزرگ از جمله مهم ترین دغدغه های مدیران یک مجموعه محسوب می شود لذا استفاده از سیستم های هوشمند کنترل تردد در بخش ورودی مجموعه،گیت های تردد مخصوص ماشین ها در قسمت ورودی و خروجی پارکینگ که مجهز به راهبند باشند و در نهایت استفاده از یک سیستم اتوماسیون اداری به آن ها کمک می کند تا از ورود افراد غیر مجاز جلوگیری کنند و تردد هریک از افراد را با تاریخ دقیق ثبت و ضبط نمایند.

بحش حراست هر شرکت یا سازمانی بسته به تعداد کارمندان خود و میزان حساسیت اطلاعات ورودی به مجموعه ابزاری مانند گیت کنترل تردد، اتوماسیون حراست و …. نیاز دارد که لزوم استفاده از این وسایل را مدیر مجموعه باید تایید کند. برای مثال استفاده از گیت کنترل تردد کارمندان خود را ثبت و بررسی کنید تا راندمان کاری هر یک از افراد با توجه به ساعات حضور آنان در شرکت  بررسی نمایید. این گیت ها را در ورودی ساختمان ها نصب می کنند که اطلاعات هر یک از پرسنل در آن ثبت شده که یکی از مسئولیت های بخش حراست کنترل و نظارت بر عملکرد این دستگاه ها را می باشد تا پرسنل در هنگام ورود و خروج از سازمان، ساعت خود را در آن ثبت کنند در نهایت در پایان هر ماه بر اساس میزان حضور شان در در مجموعه و مطابق با ساعات کاری مصوب در آیین نامه حقوق و دستمزد دریافت کنند. این موضوع یکی از مواردی است که کارمندان شرکت های بزرگ می توانند به آن دلگرم باشند تا حق و حقوق آن ها بر اساس زمان حضور و میزان کاری که انجام داده اند بررسی می شود در نتیجه حق هیچ کس پایمال نخواهد شد. جالب است بدانید علاوه بر آن که مدیریت کردن سازمان های بزرگ برای مدیر یک مجموعه کاری سخت و پر استرس است، کار کردن در مجموعه های این چنین که تعداد کارمندان آن زیاد است برای پرسنل نیز پر از دغدغه و استرس است؛ چرا که انسان به طور ذاتی برای داشتن رضایت شغلی نیاز به دیده شدن و تایید شدن دارد که در نگاه اول ممکن است احساس کنند که این حس رضایت را نمی توانند از مدیران خود در سازمان های بزرگ دریافت کند لذا شما به عنوان مدیر یک مجموعه باید به بحث های روانشناسی نیز اشراف داشته باشد تا بتولانید سازمانی پویا و در حال پیشرفتی داشته باشید.

 

 

 

اطلاعات تماس