مزایای داشتن یک اتاق کنترل 24 ساعته در سازمان

مزایای داشتن یک اتاق کنترل 24 ساعته در سازمان

مزایای داشتن یک اتاق کنترل 24 ساعته در سازمان

اتاق های کنترل امنیت را می توان به عنوان مکانی تعریف کرد که در آن تیم امنیتی اطلاعاتی مسئول نظارت و تجزیه و تحلیل وضعیت امنیتی سازمان به طور مداوم است. در ایران متاسفانه به دلیل کمبود بودجه در سازمان ها، تحریم ها و موارد دیگر داشتن یک اتاق کنترل مطابق با استاندارد ها جدی گرفته نمی شود. هدف تیم امنیتی در اتاق کنترل استفاده ترکیبی از راه حل ها و مجموعه ای از فرآیند هاست تا بتوانند پس از کشف هرگونه تهدید امنیتی آن را تحلیل و به واحد حراست برای پاسخ درست به آن پاسخ دهند.

برای اتاق کنترل به چه افرادی نیاز است

اتاق های کنترل به یک گروه افراد متشکل از تحلیلگران امنیتی و همچنین مدیران نظارت بر فرآیند نیاز دارد، که باید به صورت شیفتی تعویض شوند، زیرا با افزایش فشار بر روی افراد این اتاق قدرت تصمیم گیری و نظارت کاهش خواهد یافت.

این افراد باید به ابزار های ارتباطی جامع برای ارتباط با تیم حراست بیرون اتاق دسترسی داشته باشند. هدف از این دسترسی مداوم کسب اطمینان از حل شدن مسائل امنیتی بلافاصله پس از مواجهه افراد داخل اتاق و اطلاع دادن به واحد حراست می باشد.

وظیفه اصلی افراد درون اتاق کنترل چیست ؟

اپراتورهای اتاق کنترل فعالیت ها را در محیط ها، پارکینگ ها، ورودی ها، نقاط آسیب پذیر و قابل نفوز (همانند شیشه ها)، مناطق پرخطر و موارد دیگر کنترل و تجزیه و تحلیل می کنند، این افراد به دنبال فعالیت های غیرعادی و تهدید آمیز در فضاهای نام برده سازمان هستند که نشانه خطر در سازمان می باشد.

اپراتور های اتاق وظیفه دارند که پس از شناسایی صحیح موارد تهدید آمیز و ماهیت آن و تجزیه و تحلیل، گزارشی فوری به واحد حراست سازمان بدهند و پس از پاسخ به تهدید و رفع آن باید گزارش تهیه کرده و آن را ذخیره سازی کنند تا در صورت بروز مشکل در موارد مشابه بتوانند سرعت واکنش به آن مورد بخصوص را افزایش بدهند.

اتاق کنترل 24 ساعته و مزایای آن در تامین امنیت شبانه روزی

مهم ترین مزیت داشتن اتاق کنترل امنیتی، بالا رفتن سطح امنیت، تشخیص حادثه از طریق نظارت های مداوم و تجزیه و تحلیل انواع فعالیت های سازمان، الگو برداری از آن و کمک به کاهش موارد تهدید آمیز بعدی در سازمان می باشد. به دلیل رایج نبودن این اتاق و هزینه های بالای آن در نرم افزار دژبان بخشی از قابلیت های این اتاق گنجانده شده (همانند ثبت وقایع)، همانطور که گیت کنترل تردد، دستگاه گشت و نگهبانی و … از ابزار های حراست سازمان می باشد، کامپیوترهای قدرتمند جهت یکپارچه سازی دوربین های مدار بسته، فضا های ذخیره سازی بزرگ و … را برای کنترل استفاده می کنند. 

این اتاق شبانه روز در حال بررسی تمام فضاهای سازمانی می باشد و به خانه ها، سازمان ها و … امکان نظارت و واکنش سریع در برابر خطر های داخلی و خارجی را می دهد.

فاصله زمانی تهدید برای اعمال خطر تا زمان تشخیص آن در اتاق کنترل عیار آن واحد را مشخص می کند به طور مثال اتاقی که نتواند به واحد حراست به سرعت برای جلوگیری از خطر خبر دهد یا اطلاعات و گزارش های غیر دقیقی را تولید کند باعث ناکارآمدی و دور ریختن هزینه ها می شود.

هدف این مقاله صرفا آشنایی مخاطبان گرامی با این اتاق بود، در ایران تنها برای مکان های بسیار با اهمیت و یا با گردش مالی بالا از آن استفاده می شود زیرا در سازمان های دیگر واحد حراست می تواند به کمک ابزار های کنترلی نام برده که هزینه های کمتری دارد، فعالیت خود را انجام دهند.

اطلاعات تماس