نحوه کنترل تردد در انواع سازمان‌ها

نحوه کنترل تردد در انواع سازمان‌ها

در هر ارگان و سازمانی رعایت نظم و حفظ امنیت مهم‌ترین مسئله است. برای به دست آوردن امنیت و نظم در هر سازمان و ارگان لازم است تردد در آن مکان کنترل شود. نحوه کنترل تردد کار آسانی نیست و نیازمند نصب تجهیزات و حضور نیروهای خاص است. به‌منظور ایجاد نظم در میان کارکنان لازم است ورود و خروج آن‌ها کنترل شود.

 از موارد دیگر که لازم است به آن‌ها توجه شود مشخص کردن هویت افرادی است که به‌عنوان کارمند به داخل و خارج ساختمان رفت‌وآمد دارند. تمامی این دغدغه‌ها برای حفظ امنیت و نظم سبب شده تا با پیشرفت تکنولوژی‌های مدرن دستگاه‌هایی برای حل این مشکل اختراع شوند. در این مقاله شما را با تمامی روش‌های کنترل تردد در سازمان‌ها و ارگان‌ها آشنا خواهیم کرد.

اکسس کنترل

انواع روش‌های کنترل تردد

اولین مسئله برای مدیریت هر سازمان و ارگانی نحوه کنترل تردد آن سازمان است. بیشتر دستگاه‌های کنترل تردد تک عاملی نیستند؛ بلکه به‌صورت هم‌زمان می‌توانند با چند روش رفت‌وآمد‌ها را کنترل کنند. درصورتی‌که در مکان موردنظر امنیت اهمیت بسیار بالایی داشته باشد استفاده از دستگاه ترکیبی توصیه می‌شود.

در این روش تا تمامی مراحل شناسایی با موفقیت انجام نشوند، شخص اجازه ورود و خروج نخواهد داشت. مهم‌تر از کنترل پرسنل، ممانعت از تردد افراد متفرقه به داخل سازمان است. با وجود سیستم‌های کنترل تردد افراد غیر از پرسنل نمی‌توانند بدون اجازه وارد سازمان شوند. آن‌ها لازم است قبل از ورود حتماً هویت خود را به مسئول پذیرش اعلام کنند و با هماهنگی‌های لازم وارد محل موردنظر شوند.

نحوه کنترل تردد به دو صورت آنلاین و آفلاین انجام می‌شود. کنترل‌هایی که به‌صورت آفلاین انجام می‌شوند نیازی به وجود نرم‌افزارها و کامپیوتر ندارند. تمامی کنترل‌ها در این روش توسط خود دستگاه کنترل انجام می‌شود. روش آفلاین بیشتر برای کسب کار‌های کوچک و مکان‌های که دارای یک ورودی هستند استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است ساختمان‌هایی که بیشتر از یک درب ورودی دارند هم می‌توانند از کنترل آفلاین استفاده کنند. تفاوت این نوع کنترل با کنترل آنلاین در این است که کنترل هر درب مستقل از کنترل درب‌های دیگر است. سازمان‌ها و مکان‌هایی که تردد در آن حساس و پراهمیت است برای کنترل تردد از سیستم آنلاین استفاده می‌کنند.

روش‌های کنترل تردد به‌وسیله سیستم‌های مربوطه

نحوه کنترل تردد با سیستم‌های متنوعی امکان‌پذیر است. درصورتی‌که مدیریت بخواهد تمرکز بیشتری بر روی کنترل تردد داشته باشد بهترین روش برای کنترل مجموعه استفاده از کنترل آنلاین است. در این روش تمامی ورودی‌ها توسط یک مرکز به‌صورت لحظه‌ای کنترل می‌شوند.

قیمت سیستم‌های روش آنلاین نسبت به روش آفلاین بالاتر است؛ اما امنیت محیط را بالاتر می‌برند. به کمک این دو روش می‌توان ورود و خروج پرسنل داخل سازمان را زیر نظر گرفت و بی‌نظمی در محیط کار به وجود نخواهد آمد.

نحوه کارکرد این سیستم‌ها با یکدیگر متفاوت است و هرکدام به‌تنهایی ممکن است دارای ایراداتی باشند. برای رفع این مشکل معمولاً این سیستم‌ها را به‌صورت چندعاملی استفاده می‌کنند. انواع سیستم‌های کنترل تردد عبارت‌اند از:

کنترل تردد کارتی

یکی از پرطرفدارترین نحوه کنترل تردد استفاده از سیستم تردد کارتی است. کنترل تردد کارتی به دلیل قیمت پایینی که دارد استفاده فراوانی از آن شده و جزء قدیمی‌ترین دستگاه‌های کنترل تردد محسوب می‌شود. در این روش بایستی هرکدام از کارمندها دارای کارتی با مشخصات هویتی خود باشند.

آن‌ها با نگه‌داشتن کارت مخصوص به خود در نزدیکی دستگاه، ورود و خروج خود را گزارش می‌دهند. این دستگاه مجهز به کنترل‌کننده‌ها و گیت‌های ورود و خروج است که سبب بالا رفتن امنیت مکان موردنظر می‌شوند. این سیستم دارای اشکالاتی هست؛ مثلاً ممکن است شخصی از کارت کارمند دیگر استفاده کند. مشکل دیگر فراموش‌شدن کارت توسط شخص صاحب کارت است.

کنترل تردد اثر انگشتی

کنترل اثر انگشتی یکی از ایمن‌ترین نحوه کنترل تردد در ادارات و سازمان‌ها است. این سیستم با تشخیص اثر انگشت بافت زنده هر فرد می‌تواند هویت شخص را تشخیص دهد. استفاده از این سیستم بسیار آسان بوده چراکه اثر انگشت چیزی است که همواره همراه شما است. اگر انگشت فرد، زخم یا آغشته به موادی باشد که اثر انگشت او قابل‌ تشخیص نباشد در این حالت اجازه ورود و خروج به شخص داده نمی‌شود. بااین‌وجود فرد هنگام ورود و خروج با معطلی زیاد مواجه خواهد شد.

سیستم کنترل تردد تشخیص چهره

یکی دیگر از روش کنترل تردد استفاده از سیستم تشخیص چهره است. در این سیستم چهره فرد را در حافظه آن ذخیره می‌کنند؛ پس از ذخیره چهره با هر بار ورود و خروج فرد چهره شخص توسط دوربینی که روی سیستم وجود دارد تشخیص داده می‌شود. درصد خطای این سیستم بسیار پایین است؛ اما بااین‌وجود مشکلاتی نیز دارد. اگر در صورت افراد تغییری ایجاد شود دستگاه چهره آن‌ها را تشخیص نخواهد داد؛ بنابراین مجوز ورود و خروج به شخص داده نخواهد شد.

سیستم کنترل تردد بر پایه اپلیکیشن و تکنولوژی‌های نوین اندرویدی

جدیدترین نحوه کنترل تردد بر پایه اپلیکیشن است. در این روش برای کنترل تردد برنامه را می‌توان بر روی گوشی و سیستم‌های اندرویدی نصب کرد. به‌وسیله گوشی می‌توان تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های سازمان را کنترل کرد. ازجمله مزایای این روش عبارت‌اند از:

1- می‌توان دستگاه تشخیص چهره، اثرانگشت و… را به آن متصل کرد.

2- از طریق گوشی، ریموت کنترل در دستان شما قرار دارد.

3- به‌وسیله پیامک و تماس، ورود و خروج‌ها قابل‌کنترل هستند.

سخن آخر

امروزه سیستم‌های زیادی برای کنترل ترددها وجود دارند که به‌وسیله آن‌ها می‌توان به محل موردنظر امنیت بخشید. از سیستم‌های کنترل برای مکان‌هایی که تردد در آنجا زیاد است و این رفت‌وآمد‌ها امنیت و نظم محیط را بر هم می‌ریزند، استفاده می‌شود. سیستم‌های کنترل تردد باتوجه‌به میزان حساسیت و رفت‌وآمدها در انواع مختلفی وجود دارند.

هدف تمامی این سیستم‌ها حفظ امنیت و برقراری نظم در سازمان و محل موردنظر است. اگر محل موردنظر شما به امنیت بالایی نیاز دارد می‌توانید از دستگاه‌های کنترل تردد ترکیبی برای شناسایی افراد استفاده کنید. نحوه کنترل تردد به‌وسیله سیستم‌هایی که امروزه وجود دارند بسیار آسان شده است؛ بنابراین دیگر لازم نیست نگران امنیت سازمان خود باشید.

اطلاعات تماس