3 نکته بسیار مهم کنترلی در مدیریت امنیت سازمانی

3 نکته بسیار مهم کنترلی در مدیریت امنیت سازمانی

۳ نکته بسیار مهم کنترلی در مدیریت امنیت سازمانی

امنیت هر سازمان علاوه بر داشتن ابزار پیشرفته ای نظیر گیت کنترل تردد، نرده کشی، واحد حراست و انتظامات، امنیت سرورها و فایروال ها و رمزگذاری ها و … نیازمند دید بزرگتری است.

در واقع مدیران هر سازمان باید علاوه بر دید جزئی نگری کلی نگری را نیز مدنظر قرار بدهند و به جای یک مجموعه از برنامه و عملکرد های فردی سازمان باید امنیتی با استراتژی یکپارچه و مبتی بر ریسک با مدیریتی فعال باشد.

در این برنامه یکپارچه باید 3 روش کنترلی اجرا بشود که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم.

اتوماسیون حراست دژبان

ارزیابی ریسک

یکی از مهم ترین اقدامات عملکردی  سطح بالای سازمان ارزیابی ریسک می باشد که باید در آن همه موارد حیاتی برای عملکردهای اصلی ، سازمان، دارایی ها و افراد را پوشش دهد.

شما ابتدا باید ارزیابی تهدید و ریسک جامع را آغاز کنید، در این فرآیند شما باید بدانید چقدر احتمال دارد دارایی های سازمان شما به خطر بیافتد و باید میزان نقص امنیتی سازمان خود را تخمین بزنید، پس از آن نقص های سازمان را لیست کرده و رتبه بندی کنید. شما باید همواره به لیست تهیه شده توجه کرده و سعی در رفع آن داشته باشید.

این فرآیند بسته به اندازه سازمان باید در دوره های روزانه تا ماهانه به صورت مداوم انجام شود، این فرآیندها نیازمند دقیق ترین ابزار تجزیه و تحلیل داده ها برای تصمیم گیری است.

کنترل خطر فنی

درحالی که ارزیابی ریسک وضعیت امنیتی و آسیب پذیری شمارا بررسی می کند، کنترل ریسک فنی بر پیاده سازی امنیت متمرکز است.

در این نوع کنترل واحد حراست هر سازمان موظف می باشد که همواره بودجه ای را صرف رفع مشکلات فنی و امنیتی ابزار های حراستی فیزیکی ( نرده ها، محافظ ها و…) و امنیت مجازی ( آنتی ویروس، فایروال و …) خود کند و تا حد امکان بودجه را به گونه ای اختصاص دهد تا میزان نقص امنیتی به حداقل میزان یا به طور کامل رفع نقایص امنیتی را باعث شود.

همواره سعی کنید اولویت خود را ابزاری بگذارید که می تواند بیشترین ریسک امنیتی برای سازمان شما را باعث شود.

کنترل ریسک عملیاتی

کنترل ریسک عملیاتی برای پیشگیری از تهدیدات امنیتی و تاثیرگذاری بر عملکرد روزمره سازمان به کار می رود.

مهم ترین اقدامی که در کنترل ریسک عملیاتی انجام می شود، آموزش کارکنان و ایجاد آمادگی در افراد سازمان برای تصمیم گیری درست در حین مواجه شدن با عوامل تهدید در سازمان می باشد، علاوه بر آن ماموران حراست سازمان نیز موظف هستند نظارت هوشمندانه ای در سازمان داشته باشند که این نظارت هوشمندانه، منوط به اتخاذ سیاست های درست در سازمان می باشد تا از تهدیدات داخلی و خارجی سازمان جلوگیری شود.

در کنترل ریسک عملیاتی یک سازمان باید بتواند در سیاست های خود انعطاف پذیری و تکامل با تغییر اولویت ها و منابع سازمانی داشته باشد. همانند سایر موارد توضیح داده شده این مورد را نیز شما باید به طور مداوم انجام دهید و در آن کسب تجربه و مهارت پیدا کنید تا سازمان شما حراستی پیشرفته داشته باشد.

با درنظر گرفتن این کنترل های 3 گانه امنیت فیزیکی، اطلاعاتی و پرسنلی خود را می توانید یکپارچه کرده و تاثیر آن را در عملکرد واحد حراست سازمان خود حس کنید.

اطلاعات تماس