ویژگی های یک واحد حراست مدرن چیست؟

ویژگی های یک واحد حراست مدرن چیست؟

در دنیایی که پیشرفت‌های تکنولوژیکی به سرعت در حال تغییر و گسترش است، انتظار داریم که سیستم‌های حفاظتی و امنیتی نیز با همان سرعت و با نوآوری‌های متناسب با زمان پاسخگو باشند. واحدهای حراست، به عنوان اولین خط دفاعی در برابر تهدیدات احتمالی، نقش بسیار مهمی در حفاظت از دارایی‌ها، افراد و مکان‌های حساس ایفا می‌کنند. در این مقاله، قصد داریم تا نگاهی عمیق به ویژگی‌های یک واحد حراست مدرن بیندازیم؛ واحدی که نه تنها از نیروهای انسانی ماهر بهره می‌برد، بلکه از تکنولوژی‌های روز دنیا نیز پشتیبانی می‌شود. این موضوع مهم است، زیرا درک ویژگی‌های این واحدهای مدرن می‌تواند به بهبود رویکردهای امنیتی و حفاظتی در سازمان‌ها و نهادهای مختلف کمک کند.

وظیفه حراست یک سازمان چیست؟

 

همان طور که پیش تر اشاره شد بخش حراست سازمان ها همچون قلب تپنده ای برای انسان است که وجود آن برای بقای یک مجموعه لازم و ضروری است. بخشی که ضمن کنترل تردد افراد به سازمان وظیفه حفاظت از مال و جان کارکنان را بر عهده دارد، اولین و ابتدایی ترین تعریفی که از بخش حراست سازمان می توان اراده کرد.

با توجه به مسئولیت هایی که بر عهده بخش حراست است حساسیت این بخش نسبت به سایر بخش های فعال در یک مجموع بسیار بالاست. لذا استخدام افرادی که توانایی پذیرش این حجم از حساسیت ها و مسئولیت را داشته باشند از الزامات یک سازمان موفق محسوب می شود.

رسالت بخش حراست سازمان ها حراست محیط داخلی شرکت از هر گونه مشکل است لذا تمام کارکنان یک مجموعه در صورت نیاز باید به سوالات مامورین این بخش پاسخ دهند و اخطار های مسئولین این بخش را جدی بگیرند.نیرو های حراست باتوجه به تعداد کارکنان  یک شرکت یا بسته به میزان اهمیت محل کار باید تجهیزات به روزی را در اختیار داشته باشند.

میتوان مثال های زیر را برای تجهیزات واحد حراست نام برد، شما یک بانک را در نظر بگیرید. در یک مجموعه ای مانند بانک اطلاعاتی که در سیستم های افراد ذخیره و یا منتقل می شوند، از حساسیت بالایی برخوردار هستند لذا استفاده از گیت کنترل تردد با ماژول اثر انگشت گزینه مناسب تری نسبت به گیت کنترل تردد با ماژول کارتی می باشد. در مقابل برای یک مجموعه دندان پزشکی کارکنان دارای اطلاعات حساسی از مراجعه کنندگان خود نمی باشند به همین جهت تعبیه یک دستگاه اکسس کنترل کارتی برای ثبت ورود و خروج افراد کفایت می کند.

ابزاری مانند گیت کنترل تردد، اتوماسیون حراست و …. باید بسته به صلاح دید مدیریت و نیاز مجموعه در بخش حراست قرار بگیرند تا کارکنان این بخش بتوانند مقابل با اهداف سازمان از وظایف خود را عهده دار شوند.

حراست مدرن دارای چه ویژگی هایی است؟

 

حراست مدرن نمایانگر یک رویکرد تجدیدنظر شده به حفظ امنیت و کنترل در محیط‌ها و تسهیلات مختلف است که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و دستگاه‌های خودکار بهبود یافته است. این رویکرد در دستیابی به هدف‌های حفظ امنیت، جلوگیری از تهدیدات، پیشگیری از حوادث و ایجاد محیط‌های امن برای افراد و تاسیسات تأکید دارد. ویژگی‌های حراست مدرن عبارت‌اند از،استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته ،استفاده از هوش مصنوعی ،تجزیه و تحلیل داده‌ها، تشخیص و پیشگیری ، توجه به امنیت سایبری، ادغام داده‌ها و همکاری بین سیستم‌ها، مدیریت هوشمند( استفاده از تجهیزات به روز برای مدیریت و کنترل بهتر سازمان)

با پیشرفت روز افزون علم و استفاده بشر از سیستم های هوشمند مانند گوشی ها و کامپیوتر های همراه بخش حراست سازمان های حساس باید از اکسس کنترل هایی استفاده کنند که قابلیت اتصال به گوشی های همراه را داشته باشند، با این روش شما می توانید در هر زمان یا مکانی تمام بخش های سازمان خود را رصد کنید و یا درصورت بروز مشکل های پیش بینی نشده فرد خاطی را شناسایی نمایید، در این روش با استفاده از تکنولوژی nfc و ست کردن اکسس کنترل ها می توان ورود و خروج افراد را در هر نقطه ثبت کرد که البته استفاده از اکسس کنترل های اثر انگشتی بیشتر توصیه می شود.

یکی دیگر از روش های مدرنی که امروزه در سازمان ها و مجموعه های بزرگ با تعداد کارمندان بالا به کار می رود، تعریف یک اتوماسیون هوشمند برای بخش حراست با استفاده از این روش کنترل تردد افراد با ضریب امنیتی بسیار بالا و درصد خطای حداقلی انجام می گیرد .یکی از چیزهایی که در زمان های گذشته علاوه بر زمانبر بودن ،هزینه‌ های زیادی راهم در برداشت ، ثبت تردد افراد به صورت دستی  بود، اما با روی کار آمدن تکنولوژی های جدید و ایده‌ های نابی که در این زمینه ارائه شد، سازمانها توانستند با حداقل هزینه مجموعه خود را به یک سیستم کاملا مدرن با ضریب امنیتی بسیار بالا تجهیز کنند. شما با تهیه گیت کنترل تردد و اتوماسیون حراست از یک مجموعه معتبر و کار بلد مانند اتوماسیون حراست و انتظامات دژبان که توانایی طراحی اتوماسیونی جامع و کاربردی مطابق با نیاز سازمان شما داشته باشند می توانید علاوه بر ایجاد نظم و امنیت بالا در مجموعه تان، در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنید.

به طور کلی استفاده از تجهیزاتی مانند گیت کنترل تردد، نرم افزار حراست و اتوماسیون اداری، دوربین های نظارت تصویری برای ثبت چهره افراد و … می توانند به عنوان یک ابزار قدرتمند به کمک مدیران و کارکنان بخش حراست سازمان ها بیاید و نیازهای مدیران حراست برای ثبت و کنترل رفت و آمد افراد را با سرعت و دقت بیشتری بر طرف کنند. تجهیزات مدرنی که امروزه در حراست سازمان ها استفاده می شوند به علت کارایی و ویژگی هایی که دارند به سرعت رایج و همه گیر شده اند.

شرکت پیام گستر فاوا یکی از مجموعه های دانش بنیان داخلی است که سال های زیادی است در این حوزه فعالیت می کند به طوری امروزه به عنوان معتبر ترین مجموعه فعال در این بازار معرفی می شود. شما می توانید محصولات مورد نظر خود را با حداقل هزینه و گارانتی بلند مدت زا  این مجموعه خریداری نمایید.

دستگاه هایی که برای بخش حراست استفاده می شود در طول سالیان اخیر با تغییرات زیادی روبرو بوده اند. لازم به ذکر است که این تغییرات معمولاً در راستای بهبود عملکرد گیت کنترل تردد و افزایش بهره وری آن صورت گرفته و منجر به توسعه امکانات این سیستم‌ها شده است. مهندسان شرکت پیام گستر فاوا نیز همگام با تغییرات دائما در حال به روز رسانی محصولات خود می باشد.

 

ویژگی حراست مدرن چیست؟

تجهیزات یک حراست مدرن چیست؟

تکنولوژی‌ها و ابزارهای جدید به طور مداوم در زمینه حراست و امنیت معرفی و به روزرسانی می‌شوند. نوع تکنولوژی‌ها و ابزارهای استفاده شده بسته به نوع و مقیاس سازمان و محلی که قرار است حفاظت شود، متغیر است. برخی از تکنولوژی‌هایی که امروزه درحراست های مدرن و بزرگ استفاده می‌شود:

۱. سیستم‌های تشخیص چهره: این سیستم‌ها با استفاده از دوربین‌های مداربسته، چهره افراد را تشخیص داده و با دیتابیس موجود مقایسه می‌کنند.

۲. تشخیص بصری: با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری عمیق، تشخیص وسایل نقلیه، اشیاء خاص و حتی حرکات مشکوک را می‌توان شناسایی کرد.

۳. سنسورهای حرارتی: برای تشخیص حضور افراد در زمان‌های خاص یا در شرایط نامناسب مانند تاریکی.

۴. سیستم‌های پرواز بدون سرنشین (درون‌ها): برای نظارت از هوا و پایش محیط‌های وسیع. یک هواپیمای کوچک که با دوربین‌ها و سنسورها مجهز شده است، به صورت از پیش تعیین شده یا به صورت دستی به حرکت در می‌آید و تصاویر را به ایستگاه زمینی منتقل می‌کند.

۵. سیستم‌های تشخیص صوت: برای شناسایی صداها یا حرکات مشکوک به کار می‌ رود. میکروفون‌های حساس صداها و لرزش‌ها را ضبط کرده و با الگوریتم‌های مخصوص تحلیل می‌کنند.

۶. فناوری تشخیص نبض و ضربان قلب: به منظور شناسایی استرس یا واکنش‌های فیزیولوژیک نسبت به سوالات خاص به کار می‌رود. از سنسورهای حساس برای ثبت نبض و ضربان قلب استفاده می‌شود و داده‌ها توسط نرم‌افزار‌های تخصصی تحلیل می‌شوند.

۷. سیستم‌های کنترل دسترسی با تشخیص اثر انگشت، اسکن قرنیه چشم یا تشخیص ورید: برای کنترل ورود و خروج به مکان‌های حساس به کار گرفته می‌شود، از تکنولوژی‌های بیومتریک استفاده می‌کند تا ویژگی‌های فیزیکی یا رفتاری افراد را تشخیص دهد.

۸.سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق هوشمند: که با استفاده از سنسورها و هوش مصنوعی، خطرات احتمالی را پیش‌بینی می‌کنند. با استفاده از سنسورهای دود، حرارت و گاز، خطرات احتمالی را تشخیص می‌دهد و اقدامات مربوطه را آغاز می‌کند.

۹. سیستم‌های هشدار هوشمند: که با استفاده از الگوریتم‌ها و داده‌ها، از پیش روی احتمالی خطرات اطلاع می‌دهند. با استفاده از داده‌ها و الگوریتم‌های تحلیل، رویدادهای غیرمعمول را تشخیص می‌دهد و هشدار می‌دهد.

۱۰. سیستم های کنترل وزن : سیستم هشدار وزن در حراست و انتظامات یک نوع ابزار یا فناوری است که به منظور کنترل و نظارت بر وزن اشیاء یا افراد در محیط‌های حراست و امنیتی استفاده می‌شود. این سیستم‌ها معمولاً با استفاده از تجهیزات مختلفی نظیر ترازوهای وزن، سنسورهای وزن، دستگاه‌های خواندن کارت‌های هویتی و تشخیص چهره عمل می‌کنند. هدف اصلی از این سیستم‌ها، حفظ امنیت و کنترل در محیط‌هایی مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن، ورودی‌های ساختمان‌ها، زندان‌ها، مراکز تجمع عمومی و غیره است.

این سیستم‌ها به کمک تکنولوژی‌های مختلف مانند تشخیص چهره، اسکنرهای اشعه ایکس، سنسورهای وزن و کارت‌های هویتی، می‌توانند اشیاء یا افراد را شناسایی کرده و وزن آنها را اندازه‌گیری کنند. استفاده از سیستم‌های هشدار وزن در حراست و انتظامات می‌تواند به افزایش امنیت و کنترل در محیط‌های حساس کمک کند، اما باید به مسائل حریم خصوصی و نظر به حقوق افراد نیز توجه شود تا از سوءاستفاده‌ها جلوگیری شود.

این فهرست فقط نمونه‌ای از تکنولوژی‌ها و ابزارهای موجود است و با پیشرفت تکنولوژی، ابزارها و راهکارهای جدیدتری به بازار ارائه می‌شود. همچنین انتخاب استفاده از یک یا چندین تکنولوژی بسته به نیازها، بودجه و شرایط خاص هر سازمان است.

اطلاعات تماس