گیت های کنترل تردد و لزوم استفاده از آنها

گیت های کنترل تردد و لزوم استفاده از آنها

گیت های کنترل تردد و لزوم استفاده از آنها

گیت کنترل تردد شیشه ای مناسب چه سازمان هایی است؟ گیت کنترل تردد شیشه ای مناسب چه سازمان هایی است؟ تمامی سازمان ها و مراکزی که تردد افراد در آنها زیاد است و امکان بازرسی تک تک افراد وجود ندارد, از گیت های کنترل تردد شیشه ای استفاده می کنند. این گیت ها بدون کارت شناسایی مخصوص باز نخواهند شد و همین امر در جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به آن سازمان بسیار کارآمد است. با پیشرفت تکنولوژی و انقلابی که در بسیاری از صنایع و مشاغل ایجاد شده, مشاغل حفاظتی و حراست نیز بسیار پیشرفت کردند. تا جایی که بازرسی های بدنی افراد با گیت های بازرسی و راکت های فلزیاب و موبایل یاب و …جایگزین شد. همچنین دیگر نیازی به گشت زنی های مداوم در محیط ساختمان نیست چرا که دوربین های مداربسته, بسیار دقیق تر حرکات و وقایعی را که در محیط اتفاق می افتد, ثبت و ضبط می کنند و برای نظارت, بارها و بارها قابل تکرار و بازبینی هستند. شاید بهترین و کارآمدترین بخش این پیشرفت را بتوان در روی کار آمدن گیت های کنترل تردد در نظر گرفت. تمامی گیت های کنترل تردد, موانع فیزیکی به حساب می آیند که تا زمانی که با دریافت کارت, بارکد, اثر انگشت یا هر نوع عاملی که منجر به شناسایی فرد مجاز در سیستم شود, فرد را مجاز تلقی نکند اجازه ورود وی به ساختمان را صادر نخواهد کرد. این مورد در تمامی ساختمان هایی که نیاز به کنترل عبور و مرور افراد دارند بسیار مفید خواهد بود.

گیت تردد شیشه ای در کجا استفاده می شود؟

در مکانهای شلوغ و پر رفت و آمد, نیاز است که عبور و مرور افراد به مناطق مختلف کنترل شود. به دلیل ماهیت گیت های کنترل تردد, این گیت ها بهترین گزینه برای این هدف هستند. این گیت ها به حفظ امنیت آن مکان و همچنین ایمنی افرادی که در آن مکان تردد دارند کمک زیادی می کنند. تمامی سازمان ها و مکانهای پر رفت و آمد مانند, باشگاه ها و استخرها, سالن ها ورزشی و ورزشگاه ها, سینما ها, موزه ها, پاساژهای تجاری و مراکز اداری که مراجعین زیادی دارند, ایستگاه های اتوبوس, مترو و پایانه های راه آهن, فرودگاه ها, و…. می توانند از این گیت ها به منظور کنترل عبور و مرور و جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز استفاده کنند. البته در مکان های امنیتی مانند سفارت خانه ها, مجلس, زندان ها, پادگان ها و سازمان هایی که نیاز به دقت بیشتری برای کنترل تردد افراد دارند, از این گیت ها استفاده نمی شود و در این مکان های گیت های کنترل تردد تمام قد مورد استفاده قرار می گیرند. در سازمان های با ارباب رجوع بالا عموما به دلایلی مانند کاهش دادن نیروی انسانی مورد نیاز برای کنترل تردد, نظم دادن و ثبت تعداد افراد وارد شده و خارج شده به مجموعه, جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز, کاهش برخورد فیزیکی با مراجعه کنندگان و حفظ حریم شخصی آنها و دلایلی از این قبیل از گیت تردد استفاده می کنند.

گیت کنترل تردد پروانه ای

عملکرد گیت تردد به چه صورت است؟

تمامی گیت های کنترل تردد فارغ از مدلی که دارند, ترکیبی از قطعات الکترونیکی و مکانیکی هستند. این گیت ها دارای مانیتور, حسگر, سیستم اعلام حریق, مدارهای الکترونیکی و…هستند. در تمامی این گیت ها قسمتی تحت عنوان Access control readers هستند که این قسمت در واقع همان قسمتی است که تشخیص مجاز یا غیر مجاز بودن فرد را می دهد و می تواند شامل بارکد خوان, کارت خوان, اسکنر چشم یا اثر انگشت, اسکنر تشخیص چهره یا مواردی از این قبیل باشد. این گیت ها قابلیت نصب نرم افزار حضور و غیاب را نیز دارند و از آنها می توان برای ثبت حضور و یا عدم حضور پرسنل در ساعات کاری استفاده کرد. پس از نزدیک شدن موردی که در Access control readers تعریف شده است ( مانند کارت ) به قسمت مربوطه بر روی گیت, اطلاعات به سیستم مرکزی ارائه شده و سیستم پس از مطابقت اطلاعات ورودی با بانک اطلاعاتی خود ( که توسط نرم افزار کنترل تردد انجام می شود ) و تشخیص اینکه فرد مجاز به عبور است یا نه, دستور بازگشایی یا عدم بازگشایی موانع گیت را میدهد.

انواع گیت کنترل تردد

گیت های تردد با توجه به نیازی که برای آنها تعریف می شوند, در مدل های متفاوتی از جمله گیت های سه اهرمی, دو اهرمی, شیشه ای, باله ای, امنیتی یا تمام قد, لولایی (گیت کنترل تردد معلولین ), گردان, اسلایدی و گیت کنترل تردد بدون مانع تولید می شوند. هر کدارم از این مدل ها مزیت هایی نسبت به دیگری دارند. به طور مثال گیت های شیشه ای به دلیل اینکه دارای بدنه استیل هستند, در مقابل ضربه مقاوم ترند از طرفی این گیت ها در مکان هایی که ازدحام جمعیت وجود دارد مانند مترو, عملکرد بهتری نسبت به سایر مدل ها دارند. باله های این مدل گیت شیشه ای از جنس شیشه سکوریت یا ورق پلکسی است. این باله ها دو طرفه بوده و بر روی ریل حرکت می کنند و در هنگام تایید عبور از طرفین باز می شوند. گیت های کنترل تردد شیشه ای همگی قابلیت نصب انواع سنسورهای شمارش افراد, هشدار عبور حیوان, تشخیص رد شدن فرد و…. را دارند. علاوه بر آن در گیت های شیشه ای به خصوص آنهایی که در اماکن شلوغ تری مانند مترو نصب میشوند, سنسورهایی در بالای گیت وجود دارد که در صورت عبور غیرمجاز فرد از بالای گیت, توسط سنسور به حراست آن مکان برای برخورد با فرد خاطی اطلاع رسانی می شود. این گیت ها همچنین مجهز به سیستم تغییر سرعت باز و بسته شدن باله ها, تغییر زمان باز ماندن گیت پس از عبور افراد و همچنین تنظیم باز شدن گیت بدون نیاز به کارت یا آیتم شناسایی است. 

سخن آخر

تمامی گیت های کنترل تردد, نسبت به هزینه ای که برای نصب و راه اندازی نیاز دارند بسیار به صرفه محسوب می شوند چرا که مزایای بی شماری که دارند, هزینه صرف شده را در مدت زمان اندکی باز خواهد گرداند. امروزه خطاهای انسانی برای هر سیستمی هزینه های سالانه زیادی را رقم میزند. ماشین خستگی و کاهش تمرکز و دقت انسان را ندارد و در مورد مصارف گیت های کنترل تردد, وجود این گیت ها برای جلوگیری از ایجاد این خطاهای انسانی بسیار مفید خواهد بود.

منبع

اطلاعات تماس